راهنمای کمپینگ

آنچه برای اولین کمپ خود باید بدانید

آنچه برای اولین کمپ خود باید بدانید

مقدمه

حتی اگر خیلی هم به شهر نشینی علاقه داشته باشید باز میل به بیرون رفتن از شهر و کمپ زد می تواند در هر زمانی ذهن شما را به خود جلب کند، مخصوصا ما ایرانی ها که اهل تفریح و گردش هستیم.

لازمه اولیه برای کمپینگ این است که یک فرد باتجربه را در گروه همراه داشته باشید و اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که همچین دوستی دارید و آن یک انبار پر از وسایل کمپینگ برای اشتراک گذاری دارد، به مقاله چک لیست کمپینگ و سفر مراجعه کنید و نیاز به خواندن ادامه مطلب نیست

اما شما می توانید کمپینگ را به طور کامل به تنهایی انجام دهید و حتی دوستان خود را به آن علاقه مند کنید کافی است چند وسیله اصلی را تهیه کنید و سپس تصمیم بگیرید که کجا می روید. وقتی برای اولین بار به کمپینگ با ماشین می روید، با یک کمپینگ شبانه شروع کنید و آن را ساده نگه دارید:

۱. کجا کمپ کنیم؟
سعی کنید برای اولین کمپ زیاد از تمدن فاصله نگیرید، شاید نیاز شد برای تهیه غذا و یا اتفاق های غیر قابل پیشبینی کمک بگیرید.
۲. آب و هوا
حتما قبل حرکت آب و هوا را چک کنید و اگر احتمال بارندگی دارید کمپ خود را به تعویق بیندازید.(کمپ در باران امکانات خاص خود را نیاز دارد)

۳. در کمپ لباس چی بپوشم؟

برای راحتی بیشتر همیشه لباس گرم و پانچو برای هوای بارانی همراه داشته باشید.
۴. غذا چقدر ببرم؟
در طبیعت به دلیل تحرک و هوای تازه زودتر گرسنه می شوید سعی کنید به میزان کافی تغذیه به همراه داشته باشید.
آنچه برای اولین کمپ خود باید بدانید

می توانید تلفنی با یک متخصص در مورد نحوه انتخاب وسایل کمپینگ صحبت کنید.

وسایل ضروری کمپینگ

وسایل ضروری کمپینگ

کمپینگ مانند اقامت در زمان های قدیم به سبک انسان های بدوی است، یادآوری میکنم که در کمپ اصولا مبلمان وجود ندارد و یا ممکن است به تعداد نباشد، برق، اجاق گاز یا یخچال وجود ندارد و باید از قبل به این مسائل توجه کنید و برای آن برنامه ریزی کنید.

در کشور های توسعه یافته کمپ های پیشرفته ای وجود دارد که آب لوله کشی و حمام عمومی و پریز برق یک میز دارد به اضافه مکانی برای پارک ماشین و مکانی برای چادر زدن دردسترس است و کافی است هزینه کمی برای ورود به این زمینها پرداخت کنید.

البته همچین اقامتگاه هایی در ایران رواج ندارد و ما برای اولین کمپهای خود یخچال سفری و با اینورتور برق قرار نیست خریداری کنیم، دلیل این امر هم هزینه آن است، اما خرید بعضی از آنها مانند چادر اجتناب ناپذیر است.

1. چادر کمپینگ
اگر می تواند کمی بیشتر هزینه کنید حتما چادر یک سایز بزرگتر از نیازتون تهیه کنید یک چادر 3 نفره به یک زوج دنج کمی فضای تنفس بیشتری می دهد و یک خانواده چهار نفره راحت تر می توانند در یک چادر 6 نفره به آرامش دست پیدا کنند.

اگر چادری می‌خواهید که بتوانید در آن بایستید، می‌توانید ارتفاع چادر را نیز بررسی کنید (که می‌تواند لباس پوشیدن و حرکت را آسان‌تر کند). انبارهای بین پوش اول و دوم چادر بیرون درها برای قرار دادن کفش های گل آلود خوب هستند و داشتن دو در می تواند به شما در ورود خروج کمک کند. برای بررسی عمیق‌تر راهنمای خرید چادر کمپینگ را بخوانید.

نکته: ابتدا چادر خود را در خانه برپا کنید. برای چادر خود یک زیرانداز سایز چادر تهیه کنید نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک

 

2. کیسه خواب

هنگام انتخاب کیسه خواب، باید انتخاب کنید در چه فصلی بیشتر به سفر می روید. اگر قصد دارید کمپینگ در آب و هوای معتدل داشته باشید، یک کیسه خواب تابستانی تمام چیزی است که نیاز دارید، اما یک کیسه خواب 3 فصل فرصت بیشتری برای آب و هوای غیرقابل پیش بینی به شما می دهد. اگر کوهنورد هستید و سعود می کنید حتما کیسه خواب پر مومیایی تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای خرید کیسه خواب را بخوانید.

 

 

 

3. زیرانداز کمپینگ

پد زیرانداز کیسه خواب مانند تشک روی تخت است که بدون آن خواب راحتی نخواهید داشت، این پد ها برای حفظ گرمای بدن بر روی زمین سرد طراحی شده اند و دارای عایق با تکنولوژی بالا هستند. تشک های بادی بزرگ، مانند چیزی که مهمانان در خانه روی آن می خوابند، ممکن است به طرز وسوسه انگیزی شیک به نظر برسند، اما عایق نبودن آنها احتمالاً باعث می شود احساس سرما کنید.

هنگام مقایسه پدهای خواب، به مشخصات آن نگاهی بیندازید هر زیراندازی که ضخیم‌تر باشد و عایق بهتری خواهد بود (معروف به R-value) که خوابی راحت‌تر و گرم‌تری به شما می دهد. برای اطلاعات بیشتر، راهنمای خرید زیرانداز کیسه خواب را بخوانید.

اگر ترجیح می دهید روی زمین استراحت نکنید؟ می توانید یک تخت کمپینگ هم تهیه کنید اصولا تاشو هستند و قیمتی بین ۲ تا ۱۰ میلیون دارند.
نکته: چادر، زیرانداز و کیسه خواب خود را زودتر بچینید، تا مجبور نباشید این کار را در تاریکی انجام دهید.

 

4. روشنایی کمپ

زمانی که خورشید را از دست بدهید دیگر نوری ندارید درون جنگل حتی مهتاب هم اطراف شما را روشن نخواهد کرد. حتما نورپردازی خود را به همراه داشته باشید انواع نورهای کمپ وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. اولین چیزی که به ذهن هر کس میرسد چراغ قوه است اما این وسیله یک ایراد کوچک دارد که جلو دستان شما را برای کارهای کمپ میگیرد به سراغ هدلامپ بروید یک هدلامپ خوب کار شما را بسیار راحت می کند. برای نور محیط هم دستتان باز هست فانوس یا چراغ لنسری و یا چراغ های پایه دار و ریسه های گزینه های مناسبی هستند.
5. آتش
آتش روشن کردن در طبیعت کار ایمنی نمی باشد و ممکن هست به فاجعه تبدیل شود و یا امکانات روشن کردن آتش در کمپ را نداشته باشید مثلا در باران امکان برپایی آتش را ندارید و یا ممکن است درجایی کمپ کنید که دسترسی به چوب خشک را نداشته باشید یراس همین منظور همیشه پیشنهاد می شود برای اطمینان یک سرشعله و دو عدد کپسول و یک فندک به همراه داشته باشید. سرشعله ها انواع متفاوتی دارند از اجاق های سفری تا سرشعله های شلنگ دار و ساده و…
 

6. کول باکس(محفظه خنک نگهدارنده)

از قدیم پدر مادرها همیشه یک عدد یخچال سفری ساده داشتند و ممکن است شما هم قبلاً یک داشته باشید و احتمالاً به خوبی کار خواهد کرد. فقط مطمئن شوید که ظرفیت کافی برای غذاهای فاسد شدنی خود و چند غذای سرد، همراه با یخ کافی برای نگه داشتن آنها را دارد.

برخی از خنک‌کننده‌های جدیدتر با عایق ضخیم‌تر (مثل کولرهای YETI) باعث می‌شوند یخ بیشتر دوام بیاورند، اگرچه برای آنها هزینه بیشتری هم باید پردازید.

همچنین استفاده از یخ خشک هم به شما کمک می کند که این وسایل غذای شما را خنکتر نگه دارند.

 

7. ظروف کمپینگ

باید همه چیز لازم برای تهیه و مصرف غذا را به همراه داشته باشید. شما می توانید به آشپزخانه خانه خود حمله کنید و هر ظرفی که نیاز دارید بردارید، فقط ظرف های خوب را نیاورید همیشه اسکاچ و مایع ظرف شویی به همراه داشته باشید. از وسایل کاربردی این دسته می توانید برای خود سینک ظرفشویی تاشو یا ست ظروف و قاشق غذا خوری خریداری کنید که هم کم جا تر هستند هم برای استفاده در کمپ طراحی شده اند.
 

8. صندلی کمپینگ

زمانی که مکانی راحت برای نشستن دارید استراحت کردن در زیر یک درخت لذت بخش تر خواهد بود و شما لذت بیشتری از طبیعت می برید، صندلی همیشه واجب تر از میز هست اما میز هم بسیار کار آمد می باشد. (تخت آویز بهترین گزینه برای عاشقان چرت های بعد از ظهر است.)

نکته: صندلی های کمپ مشبک اجازه می دهند آب به راحتی تخلیه شود و اگر در باران یا شبنم صبحگاهی رها شوند، به سرعت خشک می شوند.

برای کمپینگ چی بپوشم؟

برای کمپینگ چی بپوشم؟

کثیف شدن بخشی از کمپینگ و طبیعت است، دو راه دارید یا لباس کمپینگ حرفه ای خریداری کنید و یا از لباسهایی خود استفاده کنید در راه دوم حیف لباسهای نو شما هست سعی کنید لباسهایی بپوشید که کثیف و یا پاره شدن آنها برایتان مهم نباشد، برای خوشتیپ بودن لباسهای خاکی رنگ و زیتونی بیشترین طرفدار را در کمپینگ دارند چون کثیفی آنها مشهود نیست و استایل شما همیشه حفظ می شود. اگر موهای بلندی دارید حتما کش مو یا کلاه به همراه داشته باشید چون مرتب کردن آنها در طبیعت سخت است.

لباسهای پنبه ای را کاملا فراموش کنید و معمولاً ممنوع است زیرا پنبه خیس می تواند شما را سرد و زمین گیر کند، حتی در هوای معتدل.

یک کت گرم، به همراه لباس زیر بلند، دستکش، یک کتانی و جوراب های گرم برای شب همراه داشته باشید و برای هر هوایی یک پانچو بارانی نیز همراه داشته باشید. یک کفش معقول (محکم) برای پاهای خود و همچنین یک جفت صندل برای زمان استراحت می تواند همراه خوبی باشد.(جاهای که ممکن است خزنده و حشرات گزنده داشته باشد به هیچ وجه از صندل استفاده نکنید)

وسایل بهداشتی کمپ

این جا بیشتر در مورد توالت و حمام باید صحبت کنیم اما قبل همه در کیف لوازم بهداشتی که میخواهید جمع کنید داروهای مورد نیاز را هم قرار دهید همچنین می‌توانید بانداژ و سایر داروهای اورژانسی را از خانه بیاورید.

البته کیت کمک‌های اولیه که دارای لوازم کامل است و در یک جعبه فشرده قرار گرفته کارآمدتر است. همیشه برای آفتاب سوختگی و گزش حشرات برنامه ریزی کنید و با همراه داشتن کرم ضد آفتاب و دافع حشرات، برای مقابله با آن آماده شوید.

برای مسائل بهداشتی در کمپ باید صابون، دستمال توالت و یک حوله کوچک، همراه داشته باشید بهتر است یک چادر خدمات (چادر حمام) نیز تهیه کنید. همچنین محلول ضدعفونی کننده دست برای زمان آشپزی بسیار مفید است.

وسایل بهداشتی کمپ
برنامه غذایی کمپینگ

برنامه غذایی برای کمپینگ

اگر سرآشپز ماهری هستید و برنامه ریز غذا هستید، پس کار خود را شروع کنید اما توجه داشته باشید که آماده سازی ساده بهتر است. حتی اگر سرآشپز نیستید، باید یک برنامه ریزی غذایی اولیه را انجام دهید. اگر کمپ شما یک روزه باشد این برنامه باید شامل یک وعده شام در زمان رسیدن به مقصد کمپ، سپس پختن صبحانه و صرف ناهار قبل از حرکت به سمت خانه باشد البته میان وعده ها را هم فراموش نکنید.

منوی غذایی کمپینگ بسیار گسترده است اگر اولین بار هست که کمپ میکنید می توانید از غذاهای آماده یا کنسرو شده و مخلفات در کنار آن استفاده کنید اما با داشتم یک کول باکس کوچک و همراه داشتن کمی سینه مرغ و سبزیجات تازه شاید انتخاب بهتری برای شب کمپ باشد.

نوشیدنی گرم قلب تپنده هر کمپ هست حتما چای و قهوه به همراه داشته باشید در کنار آن داشتن سرشعله گاز و کتری را فراموش نکنید.

نکته: پختن غذا در کمپینگ نیازمند مراقبت های لازم است خطر موجوداتی که در اطراف کمپ‌ها می گردند هم ممکن است شما را تحدید کند حتما باقی مانده غذا و گوشت را در ماشین قرار دهید .

کجا کمپ کنیم؟

ایران یکی از بهترین کشورها برای کمپینگ است البته از نظر طبیعت نه امکانات، شما در فصول گرم می توانید در ییلاق ها وارتفاعات(فیلبند، اولسبلنگاه،...) کمپ کنید و فصول سرد مانند پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به کویر(مرنجاب، مصر،...) و جنوب کشور و جزایر(هرمز، قشم،...) زیبای آن است. در کل پارکهای جنگلی(جوارم،سیسنگان،...)، دریاچه ها(لفور، ویستان،...) و ارتفاعات یکی از پر مخاطب ترین مکانهای کمپینگ هستند.

فراموش نکنید اگر تازه کار هستید از تمدن و جاده خیلی فاصله نگیرید، در نزدیکی پرتگاه، محل آبخوری حیوانات و رودخانه نباشید کمپ خود را در زیر صخره و درختان خشک قرار ندهید.

کجا کمپ کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *