لوازم کمپینگ

راهنمای خرید زیرانداز کمپینگ

راهنمای خرید زیرانداز

راهنمای خرید زیرانداز کمپینگ

زیرانداز دو نقش بسیار مهم برای داشتن یک خواب راحت در شب در فضای باز را برعهده دارد ایجاد سطحی نرم و عایق دمایی. اگرچه به نظر می رسد داشتن یک سطح راحت برای خوابیدن مفیدترین عملکرد یک پد است ، اما توانایی آن برای گرم نگه داشتن شما در طول شب اغلب مهمتر است.

انواع زیرانداز کمپینگ: با سه نوع اساسی و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید: زیرانداز بادی ، زیرانداز بادی اتوماتیک و زیرانداز فومی.
تصمیم بگیرید که زیرانداز را برای چه نوع فعالیتی نیاز دارید: درون کوله پشتی ، کمپینگ با اتومبیل ، کمپ زمستانی و …
جفت شدن صحیح زیرانداز و کیسه خواب در زمان خواب کلید گرم ماندن است.
تصمیم بگیرید که کدام ویژگی ها برای شما مهمتر هستند: وزن ، بالشتک ، اندازه ، سهولت باد شدن و …

انواع زیرانداز های کمپینگ

زیرانداز بادی اتوماتیک از عایق فوم سلول باز طراحی شده، با باز کردن شیر هوا زیرانداز منبسط می شود و به طور خودکار هوا وارد آن می شود. برخی از آنها به طور خاص برای کوله پشتی طراحی شده اند و می توان آنها را از طول تا کرد و سپس آنها را جمع کرد. برخی دیگر برای کمپینگ با اتومبیل طراحی شده اند و بدون تا شدن جمع می شوند.

جوانب مثبت: آنها راحت و کاملاً جمع و جور هستند ، عایق بندی عالی ارائه می دهند و می توانید با افزودن یا آزاد کردن هوا ، استحکام آنها را تنظیم کنید. دوام آنها از بالشتک های هوا بیشتر است.

منفی: آنها از زیر اندازهای ساده سنگین تر و گران ترند و به اندازه پد های هوا جمع و جور نیستند. آنها می توانند سوراخ یا پاره شوند ، اگرچه تعمیرات آنها کار سختی نیست.

زیر اندازهای بادی در سبک های متنوعی عرضه می شوند ، از سبک های ایده آل برای کوله پشتی گرفته تا سبک های بسیار ضخیم که برای کمپ لاکچری مناسب هستند. بیشتر زیر انداز بادی ها اکنون حاوی مواد عایق و یا بازتابنده هستند تا جای گرم و نرمتری برای خواب باشند. در بسیاری از زیرانداز های بادی از قفل هوا استفاده می شود تا بتوانید نفس خود را در هنگام دمیدن حفظ کنید.

جوانب مثبت: زیر اندازهای بادی فوق العاده راحت و سبک هستند و جمع و جورترین آنها هنگام بسته بندی هستند. با آزاد سازی یا افزودن هوا از دریچه (ها) می توانید سفتی تشک را تنظیم کنید.

منفی ها: زیرانداز های بادی گران تر از بقیه هستند. امکان سوراخ یا پاره شدن دارند البته احتمالش کمه، اما اگر کیت تعمیر مناسب را به همراه داشته باشید تعمیرات آنی امکان پذیر است.

بالشتک های هوا با تغییر دما فشارشان تغییر می کند حتما میزان هوا را قبل خواب چک کنید. رطوبت از نفس ممکن است در داخل آن محصور شود ، که در نهایت ممکن است آن را خراب مند یا مشکلات باکتریایی یا کپک روبه رو شود. استفاده از پمپ دستی به شما کمک می کند تا از جمع شدن رطوبت جلوگیری کنید.

زیرانداز فومی ساده همان طور که از اسم آن معلوم است در این نوع زیرانداز فقط از فوم استفلده شده و آنها معمولاً به شکل Z و یا لول کردن جمع می شوند.

جوانب مثبت: آنها سبک ، ارزان ، با دوام هستند و با هر شرایطی سازگاری دارند. نیازی نیست نگران سوراخ شدن یا نشت هوای آنها باشید. در بعضی از مواقع برای بهبود عایق بندی و جلوگیری از سوراخ شدن زیراندازهای بادی از این نوع برای عایق دوم استفاده میکنند. اینها تنها زیراندازهایی هستند که می توانید در بیرون از کوله حمل شوند بدون اینکه نگران آسیب و صدمه  آنها باشید. آنها همچنین می توانند به عنوان بالشتک نشستن در کمپ استفاده شوند.

منفی ها: راحتی آنها کمتر است. آنها نسبتاً سفت و محکم هستند و حجیم تر از انواع دیگر زیراندازها محسوب می شوند.

انتخاب بهترین زیرانداز برای شما

هنگام انتخاب زیرانداز جدید ، عامل اصلی گرمای سیستم خواب کلی شماست. همچنین به موارد استفاده فکر کنید:

کمپینگ در اتومبیل:

وقتی از نظر اندازه و وزن محدودیتی ندارید ، می توانید یک تشک بزرگتر و ضخیم تر برای راحتی خواب انتخاب کنید. غالباً اینها از نمونه های سبک وزن کمتری برخوردار هستند. زیرانداز بادی های اتوماتیک اغلبا گزینه های خوبی برای کمپینگ در اتومبیل هستند.

کوهنوردی:

شما بعد از فعالیت های ورزشی سنگین مانند: کوهنوردی یا تور با دوچرخه، کایاک و… برای شبمانی و خواب راحت نیاز به زیرانداز دارید این زیر اندازها به دلیل حمل با کوله پشتی باید سبک و کم حجم باشند در نتیجه بهترین زیرانداز برای یک کوهنورد زیرانداز بادی و زیرانداز اتوماتیک تاشونده می باشد.

پیاده روی و طبیعتگردی:

در اینجا ، وزن کم مهم است ، اما دوام طولانی مدت نیز مسئله مهمی است چون شما هر آن نیاز به استراحت دارید. در این موارد زیرانداز فومی ساده کارآمد است. بسیاری از کوهنوردان برای صرفه جویی در وزن ، یک زیرانداز فومی نازک و یا “3/4 طول” انتخاب می کنند که کمی کوتاهتر است (در صورت لزوم می توانید کیف یا لباس اضافی خود را برای کمی عایق بندی زیر پایتان بگذارید)

کمپینگ زمستانه

کمپینگ زمستانی:

برای دماهای پایین و در سرما یک زیرانداز بادی عایق بندی شده با ارزش R بالا(توانایی یک زیرانداز برای مقاومت در برابر از دست دادن گرما بر روی زمین را به عنوان مقدار R اندازه گیری می کنند. هرچه مقدار R بالاتر باشد زیرانداز گرمتر است) به خوبی به کار می آید. کمپ زدن روی برف نیز به عایق بندی بیشتری نیاز دارد. از آنجا که مقدار R افزودنی است ، استفاده از زیرانداز فوم ساده در زیر یک زیرانداز بادی عایق با ارزش R بالا یا زیرانداز بادی اتوماتیک شمارا گرمتر خواهد کرد. زیرانداز فوم ساده هم عایق است و هم محافظی است در برابر سوراخ شدن یا آسیب های دیگر کیسه های بادی شما، اگر زیرانداز بادی آسیب دیده و قابل تعمیر نباشد ، به عنوان پشتیبان نیز عمل می کند.

خواب راحت شما با لذتی که از یک شبمانی می برید رابطه مستقیم دارد

اعداد اعلام شده برای گرما و راحتی زیراندازها بسیار بستگی به متغیرها ، از جمله رطوبت ، باد ، نوع پناهگاه ، شرایط زمین ، لباس و بدن دارد . اما نکته اصلی ، تجهیزات خواب شماست. یک پک خواب از سه جز پایه اساسی تشکیل شده است: 1) کیسه خواب ، 2) بالشت خواب و 3) لباس خواب.

توجه به این نکته مهم است که درجه تست کیسه خواب بر اساس شخصی است که لباس زیر و جوراب بلندی بر تن دارد و روی یک زیرانداز عایق با ارزش R تقریباً 5.5 می خوابد.

آزمایشگاه Magnusson REI Co-op آزمایشات گسترده ای را برای تعیین کمیت کلی راحتی سیستم خواب انجام داده است. محققان کیسه خواب ها و زیراندازهایی را با عملکرد حرارتی متفاوت، هم به تنهایی و هم در ترکیبات مختلف دمای تحملشان آزمایش کردند. جدول رو به رو ترکیبات توصیه شده سیستم خواب بر اساس میزان دما (فارنهایت) در شب است ، در آن مقدار R زیرانداز و درجه حرارت کیسه خواب مناسب برای شما نوشته شده.

  • 50 فارنهایت (Fahrenheit) معادل 10 سانتیگراد سلسیوس (Celsius)
  • 32 فارنهایت (Fahrenheit) معادل 0 سانتیگراد سلسیوس (Celsius)
  • 20 فارنهایت (Fahrenheit) معادل 6.6- سانتیگراد سلسیوس (Celsius)
  • 0 فارنهایت (Fahrenheit) معادل 17.7- سانتیگراد سلسیوس (Celsius)
وزن زیرانداز

وزن پد خواب:

زیرانداز های فوق سبک برای کوله پشتی بسیار عالی هستند اما قیمت بالاتری دارند. با انتخاب یک شکل مومیایی یا مخروطی که باعث کاهش حجم و بسته بندی های کوچکتر می شود ، می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. زیرانداز فومی ساده در طول های کوتاه نیز از نظر وزنی بسیار سبک هستند و راه آخری که می توانید وزن را کم کنید این است که اگر با شریک زندگی خود کوهنوردی می کنید ، یک تشک بادی دو نفره می تواند وزن را کاهش دهد.

طول زیرانداز

مهمترین نکته در مورد سایز زیر انداز این است که حداقل باید شانه ها و باسن شما روی آن قرار بگیرد تا مفید باشد. زیرانداز‍ ها در چهار سایز تولید می شوند. زیراندازهای استاندارد (سایز R) با طول معمول ۱۸۰ سانتی متر و زیراندازهای بلند (سایز L) با طول ۲متر که پاهای شما را نیز عایق بندی می کنند که خود این یک مزیت بزرگ در سفرهای سرد و زمستانی محسوب می شود. دسته سوم زیراندازهای کوتاه  (سایز S) یا 3/4 طول هستند که معمولا ۱۲۰ سانتی متر طول دارند از مزیت آنها می توان به وزن کمتر و بسته بندی کوچکتر اشاره کرد.

و یک دسته دیگر هم وجود دارد که قد این نوع ۱۶۰ سانتی متر است (سایز WR) برخی از برندها در این سایز نیز تولید می کنند.

طول زیرانداز کمپینگ
انواع زیرانداز کمپینگ

عرض زیراندازها:

تقریباً هر زیرانداز دارای عرض استاندارد ۵۰ سانتی متر است. اگر فرد بزرگی هستید یا تمایل زیادی به چرخیدن دارید ، ممکن است عرض ۶۵ یا ۷۵ سانتی متری بخواهید (اما حتما قبل خرید اندازه چادر خود را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید دو بالشتک عریض را در کنار هم قرار دهید) اغلب زیراندازهای بلند به طور پیش فرض پهن تر هستند، اگرچه در برخی از سبک ها می توانید یک زیرانداز با سایز R اما کمی پهن تر تهیه کنید.

برخی از زیراندازها دارای انحنای کناری بزرگتری هستند که معمولاً “ریل” نامیده می شوند این نام گذاری به دلیل داشتن دوقسمت اضافه در کنارهها صورت گرفته این دوعدد ریل کناری به شما کمک می کند تا در زمان خواب اگر چرخشی انجام دادید از روی آن خارج نشوید، این مورد برای کودکان نیز بسیار مناسب است.

والف زیراندازهای بادی

بعضی از زیراندازها دارای یک والف دمیدنی با حجم بالا و یک سوپاپ باد هستند که می تواند جریان هوا را برای ورود یا خروج سرعت ببخشد آنها دقیقا مانند والف توپهای بادی است که در کودکی باد کرده اید البته بسیار پیشرفته تر. برخی دیگر که جدیدتر نیز هستند دارای دهانه های بزرگتر  استوانه ای شکل و بیرون زده هستند که امکان دمیدن سریع با تنفس کمتر را فراهم می کنند.

والف زیرانداز بادی

در آخر

انشالله که با این اطلاعات بتوانید زیرانداز مناسب خود را خریداری کنید. برای باد کردن زیراندازهای بادی هم می توانید از دمیدن و یا پمپ های دستی یا اتوماتیک و کیسه باد استفاده کنید.

یک دیدگاه در “راهنمای خرید زیرانداز کمپینگ

  1. رضا فرح زاد گفت:

    تشکر از راهنمایی خوب جناب شمس الهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *