تلسکوپ و نجوم

هم خط کردن جوینده تلسکوپ

هم خطی جوینده تلسکوپ
جوینده چیست؟

جوینده تلسکوپ چیست؟

جوینده یک ابزار نشانه گیری با بزرگنمایی کم یا صفر است که در دو نوع اپتیکی و نقطه قرمز تولید می شود.

جوینده اپتیکی:

همانند دوربین سلاح طراحی شده و درون آن می توانید علامت به اضافه مشکی رنگی را که با سیم های نازکی در بین دو عدسی تعبیه شده است را مشاهده کنید این نوع فایندرها بزرگنمایی کمی در حدود ۵ برابر به شما ارائه می دهند.

جوینده لیزری:

این نوع جوینده با اسمهای متفاوتی شناخته می شود. مانند: جوینده نور قرمز یا Red dot

این نوع جوینده به کمک لیزر نور قرمز کوچکی که بر روی بدنه خود دارد نقطه قرمزی را بر روی صفحه طلقی موجود بر روی بدنه می تاباند و شما می توانید از آن برای هدف گیری در تاریکی به راحتی استفاده کنید.

روش هم خط کردن جوینده اپتیکی و جوینده نور قرمز یکی است و تفاوت فقط در پیچهای تنظیم جهت آنها است.

در صورت پسند این مطلب می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

گام چهارم

هم خطی جوینده نور قرمز را اصولا برای راحتی بیشتر در شب و یا در زمان غروب خورشید انجام دهند. پس از روشن کردن چشم خود را پشت جوینده قرار دهید و در راستای لیزر آن نگاه کنید اگر نور شما بر روی سوژه افتاده باشد که نیاز به تنظیم ندارید اما اصولا این اتفاق نادر محسوب می شود.

گام سوم

اول چک کنید که سوژه انتخابی در وسط تصویر قرار داشته باشد سپس پیچ قفل حرکت مقر را ببندید تا تلسکوپ از تنظیم خارج نشود. حال با چرخاندن پیچی که یک نقطه سفید بر روی آن دارد جوینده خود را روشن کنید.

گام دوم

یک سوژه شاخص در فاصله یک کیلومتری یا بیشتر را برای رصد انتخاب کنید. مانند: چراغ دکل مخابراتی، پلاک ماشین و... سپس قفل محورهای مقر تلسکوپ را کمی باز کنید و سعی کنید سوژه مورد نظر را با تلسکوپ ببینید. (دقت داشته باشید برای شفاف شدن تصویر باید از پیچ فوکسر کمک بگیرید)
.

گام اول

تلسکوپ خود را از روی کاتالوگ راهنمای درون جعبه برپا کنید و همیشه برای شروع رصد اول از چشمی ۲۰ میلیمتر استفاده کنید چون بزرگنمایی کمتری نسبت به چشمی ۱۰ دارد و فضای دید بیشتری در اختیارتون قرار می دهد.

نکته آخر

همیشه بعد از رصد فراموش نکنید جوینده نور قرمز را خاموش کنید و روش هم خط کردن جوینده اپتیکی هم دقیقا به همین صورت است و فقط جای نقطه قرمز علامت به اضافه داخل اپتیک، شاخص شما محسوب می شود و می توانید با شل و صفت کردن سه پیچ نگهدارنده می توانید جهت آن را تنظیم کنید.

گام هفتم

زمانی که بتوانید نقطه قرمز جوینده را بر روی سوژه قرار دهید کار تمام است و شما توانستید جوینده خود را هم خط کنید فقط دقت داشته باشید همیشه باید از یک زاویه ثابت برای دیدن از پشت جوینده پیروی کنید.

گام ششم

حال که تنظیم ارتفاع را انجام دادید می توانید برید سراغ پیچ تنظیم جهت تا بتوانید در راستای چپ و راست هم این تغییرات را اعمال کنید. این پیچ در سمت راست بدنه جوینده های نور قرمز قرار دارد.

گام پنجم

فرض را بر این میگیریم که نقطه قرمز بالاتر و یا پایین تر از سوژه مورد نظر قرار گرفته است حال با چرخاندن پیچ تنظیم ارتفاع جوینده که در زیر آن قرار دارد می توانید ارتفاع جوینده را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *