راهنمای کمپینگ, مجله ایران کمپینگ

بایدها و نبایدهای کمپینگ

اصول کمپینگ

خوابیدن زیر ستاره‌ها  و در دل جنگل‌ها آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست و قطعاً به برنامه ریزی نیاز دارد؛ وقت گذاشتن برای سازماندهی و برنامه‌ریزی باعث می‌شود سفر شما لذت‌بخش‌تر شود. شما به لیست کارهایی که باید انجام دهید یا انجام ندهید احتیاج دارید یا به فهرست بلندبالایی از وسایلی که در کمپینگ موردنیاز خواهد بود. شما باید پیش از آغاز سفر اصول کمپینگ را بدانید. بنابراین قبل از ماجراجویی بزرگ بعدی خود در فضای باز، بهتر است درباره اصول کمپینگ مانند پروتکل افروختن آتش، حفظ محیط زیست، ایمنی و تهیه غذا و … اطلاعات کسب کنید. فهرستی که برای شما در بلاگ بایدها و نبایدهای کمپینگ تهیه کرده‌ایم به شما کمک می‌کند تا برای سفر بعدی خود آماده شوید. اصول کمپینگ را فرابگیرید و بایدها و نبایدهای کمپینگ را به ذهن بسپارید تا هم سفر شما مهیج‌تر شود و هم محیط زیست در امان باشد. 

بایدها و نبایدهای کمپینگ

بایدها و نبایدها در کمپینگ

باید تجهیزات و وسایل کمپینگ خود را بررسی کنید. 

انواع و اقسام سایت‌ها برای این کار وجود دارد؛ از جمله وبسایت ایران‌کمپینگ. شما باید نوع سفری را که برنامه‌ریزی می‌کنید در نظر بگیرید؛ آیا به سفری چند روزه با کوله‌پشتی می‌روید ؟ یا کمپینگ خانوادگی در کمپ‌های توسعه‌یافته؟

انواع و اقسام تجهیزات کمپینگ وجود دارد از صندلی‌های گرم‌کن تا دوش‌های قابل حمل … اما شما باید وسیله موردنیاز خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید در سفر شما کارآمد خواهد بود.

برای جلوگیری از هر گونه خرید ناگهانی و ضرر وبسایت‌ها ا بررسی کنید یا از مشاوران مربوطه کمک بگیرید. ما در ایران‌کمپینگ می‌توانیم به شما یاری برسانیم تا بهترین تجهیزات را تهیه فرمایید. 

نباید  تجهیزاتی که ضامن سلامت شما هستند را فراموش کنید.

از جمله بایدها و نبایدهای کمپینگ این است. ملزوماتی که حتماً باید در کوله پشتی خود به همراه داشته باشید شامل جعبه کمک‌های اولیه، قطب‌نما و نقشه ها و تجهیزات اضطراری است.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که این اصول ضروری، اما به ظاهر خسته‌کننده را جدی نگیرید به خصوص زمانی که سعی می‌کنید بار کوله پشتی خود را سبک کنید. با این حال، ممکن است در حسرت اسپری حشرات یا بتادین سفر خود را به اتمام برسانید. 

بنابراین همیشه سلامت خود در اولویت قرار دهید. 

باید دیگران را از مقصد، مدت زمان سفر، مکان، همسفران و دیگر اطلاعات سفرتان مطلع کنید.

در مواقع اضطراری تنها در صورتی می‌توانند به شما کمک کنند که اطلاعات سفر شما را در اختیار داشته باشند.

این یکی از بایدها و نبایدهای کمپینگ است که بسیار مهم است.

یک اطلاعات دقیق از برنامه‌های سفر خود را به جای بگذارید و حتی اگر لازم است آن‌ها را بنویسید و به دست دوستان‌تان بسپارید، تا دوستان یا خانواده بتوانند با شما تماس بگیرند تا مطمئن شوند در سلامت هستید. 

در صورت بروز مشکل نیز آن‌ها تنها با داشتن اطلاعات کامل می‌توانند به شما یاری برسانند. 

نباید حیوانات خانگی خود را به هر سفری ببرید. 

پیش از سفر و ماجراجویی اطلاعات منطقه‌ موردنظر خود را بررسی نمایید. از جمله این اطلاعات «آب و هوا»،  «حیوانات و حشرات بومی منطقه» و «گیاهان بومی» است. 

نمی‌توانید سگ خود را به یک منطقه کویری ببرید و انتظار داشته باشید به او خوش بگذرد. همچنین ممکن است مقصد موردنظرتان پر از حشراتی باشد که سلامت حیوان خانگی‌تان را تهدید می‌کنند، بنابراین منطقی باشید و بدانید هرجایی مناسب دوست چهارپای شما نیست.

همچنین اگر مقصدتان یک اقامتگاه است پیش از سفر تماس بگیرید و مطمئن شوید اجازه آوردن دوستی چهارپا را دارید.

اگر سگ خود را به همراه آوردید، یک قلاده، یک کاسه آب تاشو و مقدار زیادی غذا همراه داشته باشید. پیش از سفر نیز مطمئن شوید او در سلامت کامل است و تمام مراقبت‌های پزشکی را انجام داده‌اید. 

نکات ضروری کمپینگ

باید پیش از غروب به مقصد برسید. 

برپایی یک کمپ مناسب و امن در شب، حتی برای افراد ماهر، سخت است. بنابراین پیش از غروب به مقصد برسید تا بتوانید کمپ خود را برپا کنید، محیط اطراف خود را بررسی کنید و از امنیت منطقه مطمئن شوید. 

اگر درست برنامه‌ریزی کنید می‌توانید علاوه بر برپایی کمپ، در روشنایی آتشی برای غذا و گرما روشن کنید تا شب‌هنگام خیال‌تان راحت باشد.  

نباید تنوع وعده‌های غذایی خود را محدود کنید.

لوبیا برای صبحانه، ناهار و شام؟ نه، حتماً ‌توانید غذایی بهتر از این برای خودتان تهیه کنید.

سفر را زهر خود نکنید. برنامه‌ریزی کنید و در آشپزی در کمپینگ خلاق باشید. برای صبحانه تخم‌مرغ‌ و پنکیک‌ آماده کنید و برای ناهار ماهی (حتی بهتر است تازه صید شده باشد!) بخارپز شده با سیب‌زمینی و سبزیجات را در یک بسته فویل آماده کنید. 

دست خود را باز بگذارید، اگر مسیر دشوار است حداقل کنسروهای متعدد و متنوعی همراه ببرید!

باید پروتکل‌های درست کردن و کنترل کردن آتش در طبیعت را رعایت کنید.

از جمله بایدها و نبایدها در کمپینگ و اصول کمپینگ پروتکل‌های درست کردن آتش است.

برای ایمن نگه داشتن خودتان و محیط طبیعی از آتش سوزی، رعایت پروتکل‌های درست کردن آتش ضروری است.

دستورالعمل‌هایی برای کنترل آتش  در طبیعت وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید، از جمله  پیدا کردن محل مناسب، خاموش کردن آتش و اطمینان از آن، تمیز کردن محل برافروختن آتش و..  .

حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شوید سپس محل را به هردلیلی ترک کنید. 

نباید غذا را بدون مراقبت رها کنید.

محل کمپینگ شما باید قبل از پیاده‌روی و گشت و گذار یا قبل از خواب مرتب شود.

می‌توانید از مسئول اقامت‌گاه یا از محیط‌بان کمپ یا متصدی اردوگاه در مورد غذا و پروتکل‌های آن بپرسید تا از حضور ناخواسته حیوانات وحشی و بومی جلوگیری کنید.

مثلاً برخی از غذاها خرس‌ها را به سمت شما می‌کشانند، این ممکن است درباره دیگر حیوانات هم صدق کند. بنابراین مراقب باشید.

باید ردپای حضور خود را در طبیعت به حداقل برسانید. 

یعنی چه؟ ساده است، یعنی باید تا می‌توانید مراقب محیط زیست باشید.

ارتباط با طبیعت و سفر به دل طبیعت خوب است، اما توجه و مراقبت از محیط زیست بهتر است.

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند به شما در حفظ محیط زبست کمک کند این است که همه چیزهایی را که با خود آورده‌اید حتی زباله‌ها را با خود برگردانید. 

رعایت این اصل از اصول کمپینگ شما را یک حرفه‌ای نشان می‌دهد.

همچنین اگر دغدغه‌مندید می‌توانید یک کیسه زباله اضافی به همراه داشته باشید تا زباله‌هایی را که از دیگر کمپینگ‌ها باقی مانده جمع آوری کنید.

نباید در جاهای نا آشنا و دورافتاده کمپ کنید. 

تنها در صورتی مجاز هستید که به مکان‌های دور از دسترس و نا آشنا بروید که در کمپ کردن ید طولانی داشته باشید و حسابی ماهر باشید؛ و یا با یک گروه حرفه‌ای همراه باشید.  

اگر آماتور هستید که اصلاً، و حتی اگر نیمه حرفه‌ای هستید نیز نباید به مکان‌های پرت بروید.

هرگز از گروه دور نشوید و تنهایی به گشت و گذار نروید، حتماً به یکی از اعضا خبر دهید کجا می‌روید و کی بازخواهید گشت. 

مطمئن شوید مقصدتان به شهر یا روستا نزدیک است، کسی محیط آنجا را می‌شناسد و آنتن تلفن‌تان قطع نمی‌شود. در غیر این صورت حتما واکی‌تاکی همراه داشته باشید. 

به خاطر یک سفر و ماجراجویی امنیت خود را به خطر نیندازید. 

باید پس از سفر خود، دو فهرست تهیه کنید.

حتما پس از سفر به لیست تجهیزات سفر خود نگاهی بیندازید و وسایلی را که از آن‌ها استفاده نکردید در فهرستی جداگانه یادداشت کنید. آن‌ها احتمالاً در سفرهای بعدی‌تان نیز کاربردی نخواهند داشت.

می‌توانید در کنار آن فهرستی از وسایل موردنیاز نیز تهیه کنید. در این فهرست نام تجهیزاتی که استفاده شد و تجهیزاتی را که نیاز داشتید اما همراه نداشتید را ذکر کنید. 

داشتن این دو فهرست از شما یک حرفه‌ای در کمپینگ می‌سازد. 

نباید محیط زیست را فقط برای گرفتن یک عکس خوب در اینستاگرام به خطر بیندازید

زیر پا گذاشتن پوشش گیاهی حساس، خراب کردن صخره ها یا درختان، کندن گل‌ها و و نیلوفرها، راه اندازی کمپ در مناطق حساس یا کمپینگ در جایی که غیرقانونی است از جمله کارهایی است که محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

با اینکه در کشور ما چنین کارهایی مجازات ندارد اما شما خودتان احساس مسئولیت داشته باشید و محیط زیست زیبای کشورمان را متعلق به خود و مانند خانه‌تان بدانید. 

این نبایدی است که در بلاگ بایدها و نبایدهای کمپینگ بسیار روی آن تاکید وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *