راهنمای کمپینگ

کمپینگ در پاییز

کمپینگ در پاییز
به نظر خود بنده کمپ کردن در پاییز بسیار هیجان انگیز محسوب میشود. هر لحظه در این فصل در هر قسمتی از ایران باشید باز هم می توانید یک کمپ رویایی را تجربه کنید.

این فصل بهترین زمان سفر به کویر و جنوب ایران است که حتما برای شما خاطره انگیز خواهد بود و یا می توانید به شمال ایران سفر کنید و با کمپ زدن در هوای بارانی و مه تجربه جدیدی را برای خود به ارمغان آورید. اصولا اوایل پاییز برای کمپ در جنگل مناسب است اما حتما در این فصل از بستر رودخانه ها فاصله کمپ خود را حفظ کنید. اما دقیقا زیباترین جاها برای کمپ پاییزی کجا هستند؟

جنگل راش

جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد و یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می‌شود. فاصله‌ زمانی سنگده تا تهران حدود سه و نیم ساعت است.

جاده اسالم به خلخال

این جاده‌ ۷۰ کیلومتری از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل، بین استان آذربایجان شرقی و استان زنجان منتهی می‌شود. فقط در فصل پاییز در پایین دست جاده کمپ نکنید چون خطر سیلاب دارد.

جنگل ابر

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جنگل‌های دنیاست که در 45 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد. البته به دلیل مرتفع بودن مکان این جنگل حتما از لباس گرم و تجهزات گرمایشی به همراه داشته باشید.

سد لفور

در نزدیکی شهرستان شیرگاه مازندران، منطقه‌ بسیار خوش آب‌وهوا و سرسبزی به نام «لفور» واقع شده است که در پاییز می توانید از کمپ در اطراف دریاچه سد لفور لذت ببرید به دلیل ارتفاع کم منطقه اول پاییز هوای معتدل دارد.

بام قشم

اگر می خواهید جایی کمپ کنید که خاص باشد به بام قشم بروید. در کنار بافت زیبای زمین شما می توانید به رصد بپردازید و در جایی که درون هر سنگی می توانید فسیلی پیدا کنید.

کویر

مقصد نام‌آشنای طبیعت‌گردها در پاییز و زمستان کویر است. مهم نیست به کدام کویر سفر می کنید مرنجاب، مصر، ابوزید آباد و ... اگر به کویر بروید قرار است تپه های شن های طلایی را درنوردید، دور آتش بنشینید، مُشتی ستاره برای خود بچینید...

ساحل درک

جایی که کویر و شن های روان به دریا می رسد و حد فاصلی میان این دو وجود ندارد. ساحل درک که در چابهار واقع شده به واسطه همین موقعیت ویژه‌اش توجه زیادی را از سوی گردشگران به خود جلب کرده است.

جزیره هرمز

سواحل جزیره هرمز از محبوب ترین مکانها کمپینگ در پاییز و زمستان محسوب می شود. این جزیره با دارا بودن ساحل های متعدد با شنهای رنگی و آسمان شب تاریک یکی از زیباترین خاطره های کمپ شما خواهد بود.
امکانات مورد نیاز کمپ پاییزی

لباس گرم

من عکاس نجومی هستم که از طبیعت آسمان شب عکاسی پس ساعت های زیادی رو ممکنه بی تحرک شدید در پشت دوربین سپری کنم این شرایط دقیقا مشابه زمانی است که در فصل پاییز و زمستان کمپ بزنید باید بدانید که لباس هایی که می پوشید باید طوری باشند که در شرایطی که هیچ فعالیتی ندارید نیز شما را گرم نگه دارند. در طول رسیدن به نقطه ای مناسب برای کمپ زدن، احتمالا به مدتی پیاده روی یا حتی کوهنوردی خواهید داشت که در جریان آن کمتر سرما را حس کرده و بدنتان گرما تولید می کند اما وقتی که به محل کمپ رسیدید و زمان استراحت و سکون فرا رسید شرایط متغییر است و حفظ دمای بدن در شرایطی مناسب سخت تر می شود.

بنابراین باید لباس هایی همراه داشته باشید که در طول مدتی که تحرک بدنی ندارید نیز شما را گرم نگه دارند. به شما استفاده از لباس های بیس پشمی را توصیه می کنیم که در هنگام فعالیت بدنی نیز باعث تجمع عرق در زیر لباس نشده و خاصیت تنفسی خوبی دارند.

از سربند یا کلاه استفاده کنید که در صورت نیاز می توانید برای حفظ دمای بدن آن را برداشته یا سر کنید. همچنین بهتر است از لباس های سبکی استفاده کنید که هم ضد آب بوده و هم امکان ورود و خروج هوا از بین الیاف آن ها ممکن باشد. علاوه بر این عایق بندی سر و پا می تواند شما را گرم نگه دارد. همچنین برای کمپ زدن بهتر است جوراب های کتانی تان را در خانه جا گذاشت و از جوراب های پشمی استفاده کنید. لازم نیست بوت های گرانقیمتی نیز داشته باشید اما نکته مهم در مورد بوت های مناسب کمپ زدن، ضد آب بودن آن هاست.

آتش

در هر کمپ آتش حرف اول را می زند بلخره لذت کمپ رفتن به دور آتش نشستن آن است حتما قبل از سفر به آتش و وسایل برپایی آن و ابزار پخت و پز غذا فکر کنید. وقتی که به محل کمپینگ مناسب رسیدید قبل از این که هر کاری بکنید به فکر چوب جمع کردن برای آتش باشید. از قبل برای این کار برنامه ریزی کرده و همیشه چیزهای ضروری و اضطراری برای روشن کردن آتش مانند: فندک، ژل آتش زا، را همراه داشته باشید. برای روشن کردن آتش در هوای سرد می توانید از فایر باکس کمک بگیرید هیچ وقت کمپ را به امید پیدا کردن چوب و برپایی آتش نروید و گاز سفری را نیز برای اطمینان به همراه داشته باشید چون چوب به راحتی در همه جا یافت نمی شود. مانند: کویر، یا در کوهستان های صخره ای و... البته این بخش در همه فصول برای کمپ کردن یکسان است و مختص فصل پاییز محسوب نمی شود.
قبل از شروع آتش، ابتدا شاخه های کوچک را انتخاب کرده و برای این که آتش روشن شود با استفاده از چاقو لایه هایی نازک از چوب را تراشیده و به عنوان آتش زنه زیر شاخه های کوچک قرار دهید. با روشن شدن آتش می توانید شاخه های بزرگ تر و حتی کنده را به آن اضافه کنید. هر چقدر که بتوانید هوای بیشتری به آتش برسانید بازخورد بهتری از آتش خواهید گرفت.

چادر

چادر در کمپ های پاییزی و زمستانه بسیار حائز اهمیت است. زیرا شما را از باران و شرایط متغییر جوی که ممکن است با آن رو به رو شوید محافظت می نمایید. برای چادر ریسک نکنید همیشه سعی کنید برای فصول سرد از چادر دوپوشی که دوخت آن وکیوم و ضد آب شده است استفاده کنید چون این چادرها جدا از گرم و خشک نگه داشتن شما به دلیل داشتن مش در لایه اول و تنفس کافی کمتر شبنم خواهند زد. این نوع چادرها از حدود مبلغ دو میلیون تومان در بازار موجود است.
هنگام انتخاب محل کمپ در فصول پاییز و زمستان البته اگر در مناطق سردسیر باید محل طلوع آفتاب را رد نظر بگیرید و طوری چادر خود را برپا کنید که بتوانید بهترین استفاده را از اولین اشعه های صبحگاهی آفتاب داشته باشید. همچنین چادر شما باید طوری قرار گیرد که از باد در امان باشد. حفظ رطوبت بدن در فصل پاییز و زمستان به اندازه فصل تابستان مهم است. هنگام کمپ زدن در هوای سرد نیز نوشیدنی (سرد یا گرم) به خصوص چای یا نسکافه و هات چاکلت که کالری قابل توجهی نیز تولید می کند را فراموش نکنید.

4 دیدگاه در “کمپینگ در پاییز

  1. علی رضا خواجه‌وند گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون??

    1. مرسی که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید

  2. حسام الدین گفت:

    جاهای جدیدی رو پیشنهاد دادید ممنون از مطلب مفیدتون طبس هم یکی از جاهای دیدنی که فصل پاییز میشه رفت

    1. مرسی که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *