تلسکوپ و نجوم

راهنمای اولین رصد با تلسکوپ

رصد

تبریک می گوییم که میخواهید به دنیای زیبای منجمان بپیوندید.

استفاده از تلسکوپ برای اولین بار قدمی هیجان انگیز برای کاوش در جهان است. راهنمای اولین رصد با تلسکوپ شما را با تمام قسمت‌های تلسکوپ آشنا می‌کند و نکاتی را برای آموزش رصد و تجربه تماشای ستارگان و سیارات به شما ارائه می دهد!
<‌br>
قبل از اینکه به بخش‌های فنی‌تر کار با تلسکوپ بپردازیم، ابتدا قطعات اصلی را مرور می‌کنیم. عکس رو‌به‌رو به صورت بصری جای قطعات یک تلسکوپ را برای شما نشان می دهد.

برای آشنایی دقیق تر با قطعات تلسکوپ می توانید مقاله راهنمای خرید تلسکوپ را مطالعه نمایید.

ساختار تلسکوپ
جعبه سلسترون

وقت باز کردن جعبه است

وقتی برای اولین بار درب جعبه تلسکوپ خود را که باز می کنید با تعداد زیادی جعبه دیگر مواجه می شوید که احتمال دارد حتی جعبه ای در آن بین باشد که وسیله ای در آن قرار ندارد و پوچ است. باید بگم جای هیچ نگرانی نیست و هیچ چیزی در کارخانه جا نمانده است!!!

اصولا کارخانه های تلسکوپ از این جعبه های خالی برای جلوگیری از حرکت اپتیک و بقیه جعبه ها استفاده میکنند. اولین کاری که باید انجام بدید مطالعه دفترچه تلسکوپ است چون مونتاژ پایه های استوایی و سمتی ارتفاعی کمی متفاوت است و از آنجایی که مونتاژ پایه های سمتی ارتفاعی کار ساده ایست برای این آموزش مدل پیش فرض پایه برای تلسکوپ را استوایی محسوب میکنیم.

اما مونتاژ همه تلسکوپها یک روند یکسان دارد اول باید سه پایه را از جعبه خارج کنید و مقر را با پیچی که در مرکز سه پایه قرار دارد به آن متصل کنید

تنظیم زاویه عرض جغرافیایی

مرحله بعد اعمال عرض جغرافیایی بر روی مقر تلسکوپ است. اول پیچ تنظیم عرض جغرافیای را پیدا کنید (احتمالا در جعبه ای است که مقر درون آن قرار داشته) سپس آن را در جایی که درون تصویر می بینید نصب نمایید و با استفاده از آن عرض جغرافیایی شهر خود را اعمال نمایید و در آخر پبچ قفل عرض جغرافیای را محکم کنید.

حال که تلسکوپ را مونتاژ کردید نوبت به متعادل کردن آن میرسد تلسکوپ شما در دو محور بعد و میل گردش دارد شما اول باید در محور میل که در دو سمت این محور وزنه تلسکوپ و لوله تلسکوپ قرار دارد را با جابجایی وزنه در میله وزنه متعادل نمایید.

در مرحله دوم نوبت به محور بعد تلسکوپ میرسد این محور در زیر مکان اتصال لوله تلسکوپ به پایه قرار دارد برای متعادل کردن این محور کافی است حلقه تلسکوپ را کمی شل کرده و با جابجایی لوله در حلق سعی کنید تعادل ایجاد کنید.

دقت کنید که در تلسکوپهای نیوتونی آینه در انتهای لوله قرار دارد و این قسمت سنگین تر است.

اجزای تلسکوپ
اجزای تلسکوپ

خسته نباشید ۹۰ درصد راه را رفته اید

برای شروع رصد باید از چشمی ۲۰ میلیمتر استفاده کنید. چون بزرگنمایی کمتر و میدان دید بیشتری نسبت به چشمی ۱۰ میلیمتر ارائه می دهد و برای پیدا کردن سوژه رصدی مناسبتر است.

بخاطر داشته باشید تغییر بزرگنمایی در تلسکوپ با تغییر چشمی امکان پذیر است.

حالا وقت آن رسیده برای اولین بار از درون تلسکوپ خود مشاهده کنید، سر تلسکوپ خود را به سمت یک سوژه زمینی پچرخوانید و سپس برای شفاف شدن تصویر از پیچ فوکوسر استفاده کنید تا بتوانید اولین تصاویر را مشاهده کنید. (محل قرارگیری پیچ فوکوسر در کنار محل قرار گیری چشمی است)

در آخر قبل اینکه بخواهید به رصد اجرام سماوی بپردازید باید جوینده تلسکوپ را هم خط کنید تا بتوانید به راحتی هدفگیری نمایید. برای آموزش می توانید مقاله هم خط کردن جوینده تلسکوپ را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *